Mika Salo

Kun kyseessä on formulat, monille tulee varmasti heti ensimmäisenä mieleen kuuluisat suomalaiset kuljettajat, Kimi Räikkönen sekä Mika Häkkinen. Tässä artikkelissa haluaisimme kuitenkin avata enemmän toisen kuuluisan kuljettajan elämää ja uraa, sillä tämä henkilö on saattanut jäädä monille unholaan. Kyseessä on Mika Salo, joka oli pinnalla kausien 1994 sekä 2002 välillä. Hänen yhtenä uran huippuhetkistä pidetään sitä, kun hän korvasi Michael Schumacherin Ferrarilla kesken kauden 1999. Salo on saollistunut jopa 111 kilpailuun, mutta valitettavasti maailmanmestaruuksia hän ei kerännyt. Salo on ajanut Lotus, Tyrrell, Arrows, Bar, Gerrari, Sauber  ja Toyota talleissa.

formula

Salo täytti vaatimuksensa jo uransa alkumetreillä

Salon ura alkoi loistavasti. Hän voitti uransa alkuvaiheilla jopa neljä suomenmestaruutta karting-radoilla. Tämän jälkeen Salo suuntasi uransa Formulan Forfeidin, joissa tämä mies oli SM-, PM-, sekä EM-sarjan ykkönen. Myöhemmin hän lähti ajamaan Britannian Formula 3-sarjaa ja vuoden 1990 kauden mukaan lähti myös Mika Häkkinen, ja he hallitsivat tätä kautta yhdessä. Tämän kauden sarjaa kutsuttiin Mika-Mika sarjaksi, sillä Salo voitti jopa kuusi osakilpailua ja Häkkinen nappasi itselleen mestaruuden.

Salon ura ei ole ollut pelkästään nousukiitoa, sillä vuonna 1990 Mika Salo sai 12 kuukauden kilpailukiellon rattijuopumuksen vuoksi. Hän sai kuitenkin pitää suomalaisen ajolisenssinsä Autourheilun Kansallisen Keskusliiton päätöksen ansiosta. Tapahtunut ei kuitenkaan pysäyttänyt Saloa, vaan hän jatkoi taas ajamista seuraavana vuonna Japanin Gormula 3000-luokassa. Tämä tunnetaan myös nimellä Formula 1:n pikkuveliluokka. Salo olisi halunnut osallisuta myös samaisen luokan Euroopan sarjaan, mutta ei valitettavasti saanut mielestään riittävästi rahaa kokoon. Sarjan ajaminen olisi maksanut hänelle jopa 200 000 – 500 000 puntaa, ja hänellä oli sanomansa mukaan koossa juuri ja juuri 200 000 puntaa. Salo mainitsi myös, että hänen olisi ollut turha lähteä Eurooppaan, sillä hän sai Japanissa läpi kaikki vaatimuksensa.

ferrari

F1-uran starttaus

Vaikka Salo sanoi, että vaatimukset täytettiin jo Japanissa, hänellä oli silti suuri haave päästä ajamaan Formula 1 -kisoihin. Loppukaudesta vuonna 1994 Salo pääsi ajamaan unelmiensa Lotus-tallin autollla. Tätä aiemmin Lotus oli kuitenkin joutunut rahoitusongelmiin, koska esimerkiksi henkilöstön palkkoja oli jätetty maksamatta. Kausina 1995-1997 Salo lähti kilpailemaan Tyrrell-tallin kalustolla, joka oli hieman heikompaa. Vuoden 1996 kausi oli tämän miehen Tyllerr-kausista paras, ja vuoden 1998 hän pääsi ajamaan Arrows-tallissa.

Myöhemmin Salo pääsi tuuraamaan Ricardo Zontaa sekä Michael Schumacheria. Zontaa hän pääsi tuuraamaan tulokastallin BAR-kalustolla, ja Schumacheria tuuraaminen luonnistui mahtavan Ferrarin kalustolla. Nämä tuuraukset kohdistuivat vuodelle 1999.

Viimeisillä kausillaan Salo vaihtoi taas tallia, ja kaudelle 2000 Salo siirtyi Sauber-talliin. Tällöin hän ajoi Monacon – sekä Saksan GP-eissä viidenneksi, ja tämän lisäksi hän oli kahdesti kuudes. Viimeinen vuosi F1:ssä päättyi Toyota F1-tallin auton testaamiseen ja Salo aloitti kilpailun vielä kaudella 2002 tällä kyseisellä autolla.

Mitä tapahtui F1-uran jälkeen?

Kun Salon F1-ura päättyi, hän on ajanut esimerkiksi  kauden 2003 Cart-sarjassa. Hänestä tuli tällöin ensimminen palkinnoille päässyt suomalainen. Hän on myös osallistunut erilaisiin kestävyyskilpailuihin ja myöhemmin hän toimi MTV3-kanavan F1 lähetysten kommentaattorina.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *