Puhutaanpa hetki bensarallista

Bensaralli Suomessa

Tällä kertaa emme käsittele mitään automerkkiä, vaan käymme läpi etenkin Itä-Suomen aluetta koskettavaa aihetta, nimittäin idän bensarallia. Suomalaiset ravaavat rajan takana idässä hakemassa halpaa bensaa. Nämä säästämissyistä tehtävät bensanhakumatkat ovat puhuttaneet jo hyvän aikaa sekä mediassa kuin kahvipöydissäkin. Siksi ajattelimme nyt käydä tätä aihetta läpi myös sivustollamme.

Niin uskomattomalta kuin se välillä kuulostaakin, autoilijat, jotka asuvat lähellä itärajaa, jaksavat ajaa reissua edestakaisin, sillä se on taloudellisesti kannattavaa. Itärajan lähellä asuva suomalainen voi itse asiassa säästää bensarallissa todella huomattavia summia kuukaudessa, puhumattakaan siitä mitä tuo summa on vuositasolla. Tänä päivänä netistä löytyy jopa erityisiä laskureita, minkä avulla voi selvittää kannattaako bensaralliin ryhtyä omalla kohdallaan. Kuten arvata saattaa, tähän bensaralli-ilmiöön liittyy myös paljon väärinkäytöksiä. Lainsäätäjät yrittävätkin parhaansa mukaan hillitä bensarallia, sillä aivan joka päivä Suomen valtio ja tätä kautta kansalaiset häviävät suuria summia verorahoja rajan taakse.

Jo nyt on ollut nähtävissä, että bensaralli vaikuttaa esimerkiksi Itä-Suomen huoltamoyritysten liikevaihtoon ja nimenomaan negatiivisesti. Tutkimusten perusteella onkin todettu, että mitä lähempänä rajaa huoltamo sijaitsee, sen huonompi sen tilanne on kannattavuuden kannalta. Huomionarvoista on myös se, että suomalaisten huoltamoyritysten liikevaihdosta ei jää uupumaan ainoastaa bensatuloja, vaan myös esimerkiksi tupakkatuotteita ostetaan näillä bensanhakureissuilla.

Jotta suomalainen pääsee rajan yli hakemaan halpaa bensaa, hän tarvitsee itselleen viisumin. Sen hankinta voi alkuun tuntua kalliilta, mutta se maksaa itsensä todella nopeasti takaisin. Osa suomalaisista bensanhakijoista ylittääkin rajan jopa pari kertaa päivässä. Vilkkaimmat rallittelijat ravaavat itärajan molemmin puolin jopa yli kuudesti vuorokaudessa. Silloin on melko varmaa, että kyseessä on väärinkäytös, koska bensa tuskin menee pelkästään omaan käyttöön. Virallisesti Venäjällä käydessään saa täyttää tankin ja tuoda sen lisäksi 10 litraa polttoainetta omaan käyttöön. Tuontia ei itse asiassa rajoita Suomi, vaan sen tekee Venäjän lainsäädäntö. Venäjän lainsäädännön lisäksi myös Suomi pohtii uusia rajoituksia. Keskusteluissa on ehdotettu muun muassa lakia, jonka mukaan polttoainetta saisi tuoda rajan takaa ainoastaan niissä tapauksissa, joissa Venäjällä on vietetty aikaa yli 20tuntia kerrallaan. Tällainen samantyyppinen rajoitus on tepsinyt tupakkatuotteiden tuontiin. Tupakkatuotteita saakin tuoda Suomeen van jos rajanylityksen jälkeen on vietetty vähintään 24 tuntia Venäjällä.

Jäämme seuraamaan mielenkiinnolla, millaisia säädöksiä tähän bensaralliin saadaan aikaiseksi. Kaiken kaikkiaan ilmiö on tietyllä tapaa hämmentävä, testaahan se tavallaan jokaisen bensaralliin osallistuvan eettisiä rajoja ja se rasittaa Suomen valtiota, sillä arvokkaita verotuloja lipuu naapurimaahan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *