Esittelyssä Tesla

En ollut uskoa silmiäni, kun yhtenä päivänä ajelulla huomasin jotain erikoista körryyttelevän minua vastaan: Teslan! Niille, jotka eivät siis tiedä mikä Tesla on, seuraa informaatiopläjäys!

tesla

Tesla Motors on yhdysvaltalainen henkilöautovalmistaja, joka keskittyy suorituskykyisiin sähköautoihin. Nimensä yhtiö on saanut tiedemies Nikola Teslan mukaan ja toimitusjohtajana toimii hyvin tunnettu Elon Musk. Teslan ensimmäinen automalli oli Tesla Roadster, jota valmistettiin vuosina 2008-2012. Teslalla on Roadsterin lisäksi malleja Model S, Model X, Model 3. Tulevaisuudessa Tesla aikoo tehdä autoja, jotka ajavat itse itseään!

En kuitenkaan ihmetellyt eniten sitä, että Teslan Roadster kiisi minua vastaan, vaan että sähköauto oli eksynyt näinkin kauas pääkaupunkiseudulta! Tesla itse on itse myynyt kesästä 2015 asti Powerwall -kotiakkuja ayksityishenkilöille ostettavaksi ja käytettäväksi, joten jos Suomessa mielii Teslalla kurvailla, on varmaan pakko hankkia sellainen. Powerwall-akkuja on kaksi, pienempi seitsemän kilowattitunnin ja suurempi kymmenen kilowattitunnin versio. Niitä kuulemma voi ripustaa vaikka  autotallin seinään. Akkujen pitäisi säilyttää halpaa sähköä, latautua aurinkopaneeleilla ja hätätapauksessa se voi toimia generaattorina jos vaikka sähköt katkeavat muusta talosta. Powerwall -järjestelmään kuuluu aurinkopaneelit, invertteri jonka tarkoituksena on muuttaa sähkön tasavirran ja vaihtovirran välillä, akun kestosta ilmoittava mittari ja varmistuskäytössä toinen piiri, joka sitten syöttää sähköä keskeisille laitteille. Kompponenttien tarve riippuu ihan siitä, miten akkua käyttää.

Ainakin Yhdysvalloissa Tesla-kuskeille on tarjolla Supercharger -latausasemia. Asemat sijaitsevat pitkille ja usein liikennöidyille reiteille, ettei rakas Tesla jätä välille. Kesäkuun lopussa Supercharger -latausasemia oli 655 kappaleita ja latureita melkein 4000. Jos Tesla nyt sattuu jättämään välille, Suomen ensimmäinen huoltokorjaamo ja Teslojen myyntipiste on Vantaan Kaivokselassa.

Suomessa sähköautojen latauspisteiden määrä on kasvanut huimasti viime vuosina. Pohjoisin sijaitsee Karigasniemellä Norjan ja Suomen rajalla. Suomessa voi myös ostaa itselleen sähköauton latauspisteen kotiin, mikä on suinkin kätevää jos aamulla meinaa lähteä töihin. Tosin sähkö onkin kallista Suomessa, joten ei kannata unohtaa autoa laturiin, hehheh.

Luin uutisista, että Elon Musk aikoo rakennuttaa valtavan tehtaan autiomaahan. Nevadaan nouseva Gigafactory akkutehtaassa on vihitty käyttöön ensimmäinen vaihe ja valmistuessaan sen pitäisi olla jopa 1,2 miljoonaa neliömetriä. Akkujen valmistus Gigafactoryssä pitäisi alkaa ensi vuonna. Sitä odotellessa!

Säästövinkit Ferrarin ostoon

säästäminen

Olen tehnyt tutkimusta Ferrarin omistajista, ja on käynyt ilmi, että suurin osa heistä onnekkaista ihmisistä, jotka omistavat tämän punaisen pahoilaisen, ovat täysin tavallisias pulliaisia, jotka käyvät palkkatöissä, ja ovat raataneet sen eteen, että saavat Ferrarin omakseen. Ei ihan jokaisella palkkatyöläisellä tietenkään ole varaa ajella Ferrarilla, mutta ahkeralla säästämisellä, jaa hyväpalkkaisella työllä, voi saada jo paljon aikaan. Ihan uudesta Ferrarista monen on turha haaveilla, mutta vanhempikin varmasti kelpaisi! Minulla on tapana sanoa, että kaikki on mahdollista, jos sitä vain tarpeeksi haluaa. Olen itse alkanut säästää omaa Ferraria varten, jo noin kymmenisen vuotta sitten. Haluaisinkin nyt jakaa parhaimmat vinkkini siihen, miten pitkän linjan säästämisessä voi onnistua, sillä olen itse onnistunut kokoamaan jo sievoisen summan rahaa, täysin samoja vinkkejä käyttämällä! Toivottavasti niistä on apua muillekin omasta Ferrarista haaveileville, sillä voisiko rahoilleen parempaa kohdetta keksiä!

  • Perusta säästötili. Jos sinulla on selvä säästökohde tiedossa, kuten uusi auto, perusta sitä varten uusi säästötili, johon siirrät rahaa kyseistä kohdetta varten.
  • Tee säästämisestä säännöllistä. Onnistuneen säästämisen avain on ehdottomasti säännöllisyys. Kun siirrät joka kuukausi tietyn summan rahaa säästötilillesi, säästösi karttuvat helposti ja vaivattomasti, kuin huomaamatta. Kannattaa laittaa sopiva summa automaattisena tilisiirtona menemään säästötilille kuukausittain.
  • Valitse tarpeeksi pieni summa, josta voit luopua varmasti kuukausittain, ja keskity halutessasi säästämään lisää niin, että siirrät kuukauden lopussa ylimääräiseksi jääneet rahat, myös säästötilillesi. Siten voit vauhdittaa säästöjen karttumista entisestään.
  • Tee vuoden alussa suunnitelma säästämiselle, jos tiedät millaiset tulosi ja menosi, tulevat suunnilleen olemaan seuraavan vuoden aikana. Toki yllättäviä menoja tulee aina, mutta niille tulisi säästösuunnitelmasta huolimatta olla tilaa kuukausittaisessa palkassasi.

Paavin Ferrari

Paavi Ferrari

Harva tietää että myös Paavi on omistanut Ferrarin, tarkemmin sanottuna Ferrari Enzon, jossa on 6-litrainen V12-moottori ja kiihtyvyys nollasta sataan 3,2 sekunnissa. Kyseessä on siis todella tehokas menopeli, joka on varmasti monen unelma.

Harva kuitenkaan tietää tarinaa Paavin Ferrarin takana, joten päätimme raottaa salaisuuden verhoa.

Vuonna 2005 Ferrarin pääjohtaja Luca di Montezemolo ja muu johtoryhmä päättivät lahjoittaa Paavi Johannes Paavali II:lle yhden tehtaan legendaarisimmista Ferrareista, joita valmistettiin yhteensä vain 400 kappaletta. Tuo viimeinen kappale oli se, jonka Paavi sai omakseen vuonna 2005.

Ajatus oli todella hieno ja Paavi Johannes Paavali II kiitti koko Ferrarin johtoryhmää arvokkaasta lahjasta, mutta päätyi kuitenkin siihen, että auto olisi paras myydä ja lahjoittaa siitä saadut tuotot Tsunumanin uhreille. Auto myytiinkiin Paavin toiveiden mukaisesti ja siitä saadut tulot lahjoitettiin seuraavalle Paaville Benedictus XVI:lle, koska Paavi Johannes Paavali II oli kuollut vähän aiemmin. Ferrarista saatiin huikeat 1,2 miljoonaa dollaria, jotka menivät hyväntekeväisyyteen.

Nykyisin tuo hetken Paavin omistuksessa olleen Ferrarin arvo on huimat 4-5 miljoonaa dollaria ja sen arvoa nostaa tämän lisäksi myös Enzojen vähäinen valmistusmäärä ja tämän kyseisen Ferrarin mukana tuleva laatta, johon on käsin kirjoitettu teksti, joka vapaasti suomennettuna kuuluu:

ferrari 123456

“Tämä Enzo on ainutkertainen yksilö Ferrarin historiassa, se on solidaarisuuden osoitus niille jotka kärsivät, insipiraation lähteenä on Paavi Suuri, Johannes Paavali II”

Tällä autolla ei ole juurikaan ajettu, sillä on se on jo historinsa takia sellainen keräilyharvinaisuus, jonka useat autokeräilijät haluaisivat itselleen. Tälläista tarinaa kuin tällä kyseisellä Ferrari Enzolla saa hakea. Auto on siis edelleen täysin uutta vastaavassa kunnossa ja sen arvo vain nousee nousemistaan. Upea asia on sekin että tämä auto toi Tsunamin uhreille 1,2 miljoonan dollarin avustuksen vain olemassaolollaan!

Maurizio Arrivabene

Formula 1 -talli Ferrarin tallipäällikkö Maurizio Arrivabene on noussut uutisotsikoihin jo useita kertoja heinäkuun aikana. Italialainen uutissivusto Dagospia laittoi liikkeelle villin huhun, jonka mukaan Ferrari itse asiassa yrittäisi päästä eroon nykyisestä tallipäälliköstään Arrivabenestä. Syynä näyttää olevan se, että kaksi viimeisintä F1-kilpailua ovat menneet Ferrarilta penkin alle eikä pisteitäkään ole kuljettajille kertynyt viime aikoina. Koska tallipäällikön katsotaan olevan vastuussa viime kädessä tallin menestyksestä, on Arrivabene siis joutunut liemeen huonojen sijoitusten myötä. Nähtäväksi jää, onko tallilla sama päällikkö vielä heinäkuun lopulla!

arrivabene

Mutta kuka sitten onkaan Maurizio Arrivabene ja miten hän päätyi Ferrarin tallipäälliköksi? Vuonna 1957 syntynyt Arrivabene lähti mukaan marraskuussa 2014, näin korvaten edellisen tallipäällikön Marco Mattiaccin. Hänen taustansa on markkinoinnin ja myynnin alalta, ja tehtyään yhteistyötä Philip Morrisin (yksi laajimmista tupakkayrityksistä) kanssa hän päätyi työskentelemään Marlboron kautta Ferrarin sponsoriosastolla. Hän istui yhtiön hallituksessa ja hänet nimettiin asiantuntemuksensa ansiosta Ferrarin tallipäälliköksi kaksi vuotta sitten. Arrivabene on itse vastannut huhuihin lähinnä välinpitämättömästi. Autosport.com -sivuston mukaan Arrivabene sanoo huhujen syntyneen pelkästään siitä syystä, että niillä halutaan aiheuttaa välirikkoja Ferrarin tiimin sisällä. Jopa kuljettaja Sebastian Vettel kumosi syytökset ja sanoi Arrivabenen tehneen erinomaista työtä tallin päällikkönä.

Autot statussymboleina

hienoauto

Ihan kuten varmaan kaikille jätkille on tuttua, niin porukassa aina rehvastellaan ties millä. Yksi aiheista on, totta kai autot. Se, kuka ajaa nopeimmin, ja kenellä on hienoin kaara, on yksi maineen mittari, mitä tulee miesten piireihin. Mistä tällainen sitten johtuu, ja mikä on takana siinä, että miehet ovat aina olleet kovin kiinnostuneita siitä, minkälaisella autolla ajavat? Toki myös ylipäänsä autoista. Ei koulussa automekaanikko-linjalla, ole kovinkaan montaa naista yleensä. Jos ketään ei kiinnostaisi, millaisella autolla hän ajaa, ei koko luksusautobisnestä olisi olemassa.

Nykyään lähes kaikki maallinen omaisuus, voi olla eräänlainen statussymboli. Autot ovat olleet sitä, kuitenkin jo vuosikymmenten ajan. Mistä se johtuu? Mikä tekee autosta täydellisen statussymbolin? Jo kauan sitten, autoista on tullut statussymboleita, objekteja, jotka osoittavat onmistajansa varakkuutta, ja asemaa yhteiskunnassa. Sen mahdollisti alunperin tekniikan kehittyminen. Autojen valmistajat alkoivat vähitellen tehdä autojensa ympärille merkin, joka edustaa heidän valmistamiaan kulkuneuvoja. Miehet, ja myöhemmin naisetkin, ottivat nämä merkit avosylein vastaan. Olivathan ne jotakin, joka saattaisi asettaa heidät parempaan valoon, muiden silmissä.

Ihminen on aina ollut sellainen, että hän hakee muiden hyväksyntää, ja se on yhteistä meille kaikille. Jokaisella ihmisillä keinot siihen vain vaihtelevat. Jollakin se on jatkuva vitsailu siinä toivossa, että muut pitävät hauskana, joillain se on uusi merkkilaukku tai upouusi puhelin, talo, tai vaikka Ferrari. Niin ulkoiset asiat, kuin käyttäytyminen, ja luonne, voivat vedota ihmisiin. Kaikki riippuu yleisöstäsi. Mitä tahansa teetkin, kannattaa kuitenkin miettiä, kuinka paljon itse nautit siitä asiasta, vai nautitko enemmän vain sen kautta saamastasi huomiosta, ja suosiosta? Mikä asia onkin, jos se ei tunnu omalta, ei sitä kannata tehdä. Niin kauan, kun teet asioita muita miellyttääksesi, et tule koskaan löytämään itseäsi, tai olemaan onnellinen. Voit tuntea iloa, koska saat huomiota, mutta et voi olla onnellinen, sillä aito onnellisuus, ja tyytyväisyys omaan elämään, syntyvät aina itsensä löytämisen kautta.

Maailman ensimmäinen sähköinen Ferrari

magnum

Nyt myös Ferrarin legendaarinen 308 GTS -malli on sähköisessä muodossa, kun Amerikkalainen  ElectricGT-yhtiö päätti ruveta tuunaamaan kyseistä mallia ja poisti siitä sen V8-moottorin. Tilalle iskettiin jopa kolme sähkömoottoria ja todella runsas määrä akkuja.

Tämä mahtava kokeilu todistaa että kyllä sähköautoonkin saadaan poweria, kun vaan laitetaan tarpeeksi pökköä pesään. Tällä upealla viritelmällä on tehoja yhteensä 275 hevosvoimaa ja vääntöä 450 newtonmetriä! Tällä autolla pystyy ajamaan 130-160 kilometria yhdellä ainoalla latauksella. Tässä projektissa ei ollu Ferrarin tehdas millään tavalla mukana, sillä heidän ideologiansa mukaan kyseessä on “älytön idea”. Sitähän tämä ei todellakaan ole, vaan saattaa olla jopa todella lähitulevaisuutta. Onkohan käynyt niin että visiointikyky on Ferrarin Sergio Marchionnelta kadonnut vuosien mittaan jonnehttp://fortune.com/2016/05/02/sergio-marchionne-ferrari-ceo/kin?

Tämä Ferrarin malli tunnetaan mm. Tv-sarjasta Magnum, jossa legendaarinen ja kaikkien tuntema etsivä rallitteli kyseisellä autolla. Nykyinen sähköinen malli painaa reilut 50 kiloa enemmän kuin alkuperäinen bensamootti-malli, mutta myös hevosvoimat nousivat 250 hevosvoimasta huikeisiin 415 hevosvoimaan, joten ainakaan tehojen puutteesta autoa ei voi syyttää.

Ferrarin tuunaajat halusivat sisällyttää autoon vielä yhden extra ominaisuuden ja lisäsivät siihen Porschen viisipykäläisen G50 -manuaalivaihteiston, joka antaa auton ajajalle uskomattoman autenttisen tunnelman!

Kyllä tällä Ferrarilla kelpaa jopa ympäristötietoisen kaahailla ilman huonoa omatuntoa. Tämä kokeilu todisti epäilijöille se tosiseikan, että sähköautokin voi olla Super-auto, jolla on uskomattomat tehot. Eli kaikki asiaa joskus epäilleet, nyt jos koskaan kannattaa jo uskoa että tulevaisuus tulee olemaan sähköautojen, yhä enenevältä määrin!

 

V8

 

Ferrarin uusin luomus, on kuin pala taivasta renkailla!

ferrari16

Ferrari, tuo kaikkien automerkkien äiti jaksaa aina vain yllättää. Vuonna 2015 oli edellinen kerta kun tämä legendaarinen automerkki lanseerasi uuden automallin. Kyseessä oli 488 Spider, joka todella kääntää päitä missä tahansa kulkeekin, ja kulkeehan se! Sillä tämän auton huippunopeus on huikeat 325km/h. Jos siis ei kestä kovaa vauhtia, on tämän upean auton kyytiin turha ängetä. Tässä on auto niille, joilla virtaa bensaa suonissa ja kaasujalka on raskas! Auton kiihtyvyys on huippuluokkaa ja se kiihtyykin nollasta sataan 3,0 sekunnissa. Aika moinen menopeli siis, josta varmasti jokainen autoista kiinnostunut näkee päiväunia. Mikä parasta, tässä autossa on myös kaiken lisäksi ajateltu ympäristövaikutuksia. Vaikka kyseessä onkin aivan huikean tehokas menopeli, sen päästöt on kuitenkin saatu yllättävän alhaisiksi. 488 GTB selviää 11,4 litralla sadan kilometrin matkan ja päästöt ovat superautolle kohtuulliset 260 g/km. Hintaa tälle Ferrarin huikealle uutuudelle tulee vaivaiset 230 000 euroa, joten ihan joka pojan auto se ei valitettavasti taida olla? Kuitenkin jos takataskussa on ylimääräistä, voi marssia ja tilata yhden kyseisitä autoista vaikka huomenna. Tätä mallia myytiinkin jo heti ensimmäisenä vuonna 1300 kappaletta, eli kiinnostusta siihen kyllä on löytynyt.

ferrari1234

Äänimaailma on taattua Ferraria, kun autoon on rakennettu varta vasten oma äänimaailma. Tämän auton ääni erottuu jo kaukaa ja jokainen yksityiskohta siinä on hiottu hivelemään kuulijan korvaa. Äänimaailmaa voi mielessään hiukan kuvitella, kun sulkee silmät ja ajattelee mahtavan  3.9-litrainen V-8-moottorin, joka tuottaa turbon avittamana 660/8 000 rpm pärähtävän mahtavan äänen! Tämä auto on täynnä brutaalia voimaa ja koko auto henkii maskuliinisuutta ja valtaa. Asia mikä voi harmittaa suomessa auton ostavaa, on se, että täällä ei ole kunnon AutoBahnoja, joissa päästellä moottorista irti sen kaikkia tehoja. Suomessa Ferrari kuski joutuu suorastaan köröttelemään upealla ajokillaan, kun tiukat nopeusrajoitukset haittaavat matkantekoa. Joka tapauksessa, kyseessä on upea auto, joka ansaitsee täydet pisteet niin muotoilun kuin tehojenkin osalta!

Ferrarimatka

Tänään tulin kertomaan teille tarinan siitä, kun ajoin upeaa, punaista Ferrari 458 Italiaa. Saimme kaverini Henkan kanssa lainaksi upean auton, kun olimme Espanjassa kesäreissulla. Oli onni, että Henkka tuntee Marbellasta jätkän, joka omistaa hienon Ferrarin. Hän avokätisesti lainasi sitä meille, tietenkin sillä ehdolla, että palauttaisimme sen virheettömänä.

Heti, kun istuimme Henkan kanssa autoon, tuli todella porho olo. Siitä on jo pitkä aika, kun olen ajanut Ferraria, ja nyt totisesti nautimme siitä täysin siemauksin. Starttasin auton, ja sen suuri turbomoottori murahti minulle kauniisti. Tunsin jotain sisälläni. Tämä on se auto, jolla minun kuuluisi ajaa, joka ikinen päivä. Ajalimme pois pihasta, ja ulos kaupungista. Pian olimme suurilla, syrjäisillä teillä, jossa auto pääsi oikeuksiinsa. Nättiin turbomoottoriin pitää tottua, sillä se kiihtyy hetkessä, jopa sekunneissa täyteen vauhtiin. Jossain vaiheessa, tyhjällä moottoritiellä ajellessamme, vauhti kiihtyi kahteensataan. Nautimme Henkan kanssa. Jos hänellä ei olisi ollut aurinkolaseja päässä, olisi voinut nähdä, kuinka hänen silmät kostuivat. Liekö johtunut siitä, että vauhti oli niin kova, vaiko kenties siitä, että äijä oli niin liikuttunut. En voi sanoa, ettenkö minä olisi ollut. Olihan se nyt todella upeaa, ei sitä joka päivä pääse ajamaan tällaista menopeliä. Palautimme parin tunnin jälkeen, kaaran virheettömänä omistajalleen. Vastenhakoisesti annoin avaimet takaisin omistajalle, ja kiitimme häntä vuolaasti tästä kokemuksesta.

Suomen ensimmäinen auto

korvensuu

Tänään aiheena on Suomen ensimmäinen auto. Auto valmistui vuonna 1913 Mynämäellä, Korvensuun maatalouskonetehtaassa ja sen alkuunpanevana voimana oli mynämäkeläinen tehtailija  Frans Engelbert Lindström. Auton valmistus kuitenkin aloitettiin jo vuonna  1910, niin että autoa oli ideoimassa neljän hengen ryhmä ja jokaisella ryhmään kuuluvalla oli oma osa-alueensa, mihin keskittyä. Auton nimeksi päätettiin antaa tehtaan mukaan Korvensuu. Auton suunnitteluvaiheessa ajateltiin sen olevan kahden hengen auto jonka kori oli jousitettu sekä etu-että taka-akseleistaan. Renkaiden koko oli nykyisiä renkaita huomattavasti suurempi ollen tuolloin mahtavat 28-tuumaa. Nykyisin renkaiden tuumakoko on poikkeuksetta 16-tuumaa.

  • Frans Varjo                     auton koe ajaminen ja testaus
  • Bernard Lehtonen           moottorin rakentaminen ja työstäminen
  • Oskari Suvanto              taontatyöt
  • Oskari Aro                      peltityöt

Autoja tilattiin yhteensä viisi kappaletta, mutta loppujen lopuksi päädyttiin valmistamaan vain yksi prototyyppi. Auuton rakentamisella tehtailija  Frans Engelbert Lindström halusi osoittaa tehtaansa henkilökunnan ammattitaitoa ja teknistä kehittymistä. Autoon päätettiin asentaa ilmajäähdytteinen kaksisylinterinen nelitahtinen rivimoottori, johon ei laitettu erillistä sylinterikantta. Tehoja siinä oli sille ajalle huikeat 10 hevosvoimaa ja auton polttoaineena käytettiin petrolia. Vaihteita autoon laitettiin yhteensä neljä, kolme eteen ja yksi taakse. Huippunopeus autolle oli 30-40km tunnissa. Autossa oli paljon edistyksellistä tekniikkaa, joka olli sinänsä ihme, koska tiettävästi kenelläkään auton valmistajista ei ollut aiempaa kokemusta autoista.

Auton ensiajo tapahtui 1912 jouluna ja se ajettiin tehtaalla sisätiloissa. Autolla ajettiin toki jatkossa pitempiäkin matkoja, eli se oli täysin toimiva ajopeli. Pisin ajettu yhtäjaksoinen matka autolla ajettiin itse tehtailijan toimesta, kun hän ajoi sillä jäätietä pitkin Turkuun 50km matkan. Auto on edellisen kerran ollut rekisteröitynä vuonna 1924 ja se on edelleenkin täysin ajettavassa kunnossa. Eli täytyy sanoa maatalouskonetehtaan miehien tehneen laadukasta työtä aikoinaan.

Nykyään tämän uniikkikappaleen voi halutessaan nähdä Uudenkaupungin automuseossa, jossa sen upeaa pyöreää muotokieltä voi ihastella ihan lähietäisyydeltä.

automobiili

Matka Australiaan GP-kisoihin!

Tätä poikaa onnisti maaliskuussa, sillä minulle tarjoutui yllättäen mahdollisuus lähteä työn puolesta Australiaan, juuri kun Formula 1 Australian GP oli käynnistymässä! Tänään kerronkin teille hieman kommelluksistani matkan aikana ja muutamasta hauskasta yllätyksestä formuloihin liittyen.

melbourne

Australian Grand Prix‘n avausosakilpailu järjestettiin Melbournessa huikealla Melbourne Grand Prix Circuit -radalla 20. maaliskuuta. Oma työmatkani Australiaan sattui juuri kyseiselle viikolle, joten olihan sitä sitten formulakisoihin päästävä paikan päälle. Ostimme liput aika-ajoihin  jo Suomesta käsin, netistä tietysti. Lento Suomesta ei ollut mikään miellyttävin lähinnä välimatkan ja lentojen keston takia. Lensimme parin työkaverin kanssa Melbourneen Qatar -lentoyhtiölle, jotka ansaitsevat pelkkiä kehuja, vaikka lento aika raskas olikin.

Vuodenajat ovat tietysti Australiassa päinvastaiset, joten sää ei ollut niin lämmin kuin olimme typerinä odottaneet. Aikaero vaati veronsa ja taisi viedä parikin päivää ennen kuin siitä toivuimme ja työntekokin matkan aikana alkoi sujua paremmin. Täytyy vielä mainita, että vaikka oma englanti ei todellakaan ole mitään huonointa, oli minullakin hankaluuksia paikallisen aksentin ymmärtämisessä, mutta huumorilla siitäkin selvittiin.

Melbourne on iso kaupunki, mutta oikeissa paikoissa pääsi myös Formula-tunnelmaan, kun viikonloppu vihdoin koitti. Paikallisissa pubeissa ainakin vanhemmat herrasmiehet tunsivat Kimin vähintään nimeltä, minkä he muistivatkin mainita aina kun puheeksi tuli rakas kotimaamme.

melbournegp

Kisapäivänä sitten lähdimme paikalle ajoissa. Melbourne Grand Pix Circuit sijaitsee hieman keskustan sivussa, mutta heti rata-aluetta lähestyessä ihmisiä oli ympäriinsä tungeksimassa. Kun kisat vihdoin alkoivat, olin yllättynyt kuinka voimakas ääni autoista lähti! Itselle tosiaan oli ensimmäinen kerta, kun pääsin seuraamaan näin hyviltä paikoilta formulakisoja, mutta korvatulppien ansiosta kuulokin pysyi tallella. Bongasimme vielä Kiminkin kisan päätteeksi, joten mainio kokemus formulakisoista kerta kaikkiaan.  Koto-Suomeen saavuttua olikin sitten tarinoita kerrottavana!